Träna bröst

Träna bröst

Träna bröstmusklerna kan man göra på många olika sätt. Här kan du läsa om några!


BRÖSTMUSKLERNA

Bröstet består av två muskler; stora bröstmuskeln (Pectoralis major) vars uppgift bland annat är att styra armens rörelse framåt i det horisontella planet samt inåtroterande muskler, och lilla bröstmuskeln (Pectoralis minor) som sitter under stora bröstmuskeln. Den lilla bröstmuskelns uppgift är axelns positionering snett framåt och nedåt. 

Bröstmusklerna är en av de stora muskelgrupperna på överkroppen. Du har nytta av att träna bröst i många idrotter, till exempel boxning, brottning, simning, tennis och golf!

TRÄNA MED BODYWEIGHT

Det är bara din kropp och din fantasi som sätter gränserna för hur du kan träna med din Bodyweight. Du kan träna bröstmusklerna på olika sätt genom att ändra vinklar på övningarna och på så sätt utmana musklerna på flera sätt för att bli starkare, mer explosiv, bränna fett, förbättra din idrottsprestation eller för att nå andra typer av mål. 

Här nedan kommer några av övningarna, och lite fakta om bröstmusklerna och varför det är bra att träna dem.

TRÄNA BRÖST MED BODYWEIGHT

Du kan enkelt träna bröst med ditt Bodyweightband och på så sätt variera träningen och göra den antingen lättare eller mer avancerad, anpassad efter dina möjligheter och mål.

BRÖSTPRESS

En bröstpress med Bodyweight gör du genom att hålla i handtagen på Bodyweight-bandet, och stå med ansiktet ifrån fästet. Höj armbågarna till brösthöjd, vristerna ska vara i en rak linje med underarmarna och handflatorna ska peka mot golvet.

Dina skulderblad ska peka bakåt och nedåt. Böj på armbågarna och sänk kroppen nedåt tills ditt bröst är i höjd med handtagen eller lägre. Pressa dig sedan nedåt och upprepa övningen.

Du kan göra övningen enklare genom att stå i en mer upprätt position och sätta ett ben framför det andra, för att göra övningen svårare flyttar du fötternas position så att du blir mer lutande, till slut kan du ligga under bandet och dra dig uppåt. Du kan även göra övningen med en hand i taget.

FLYES

Att göra flyes i ett band istället för till exempel med hantlar är mer effektiv träning när du vill träna bröstet. Det beror på att när du gör flyes med hantlar får du hjälp av stödet du får av bänken du sitter på. När du använder Bodyweight har du inte det stödet för ryggen och din kropp måste använda fler muskler.

Flyes skiljer sig från en bröstpress genom att du har armarna utsträckta, med lätt böjda armbågar. Sänk dig sedan nedåt med armarna i den utsträckta positionen. Pressa dig sedan uppåt genom att pressa ihop händerna.

ARMHÄVNINGAR

Armhävningar tränar inte bara bröstet utan även axlarna, armarna och hela bålen. En traditionell armhävning gör du genom att börja på händer och knän, placera dina händer med handflatan nedåt ungefär axelbrett isär. Nu gör du istället armhävningen i bandet genom att sätta fötterna i Bodyweight-bandet fotögla.

Börja med att ställa in ditt band så att handtagen är i knähöjd, ställ dig i armhävningsposition med framdelen av fötterna i bandets öglor. Sträck ut benen och ta stöd på tårna, se till att armarna är bakom axlarna, spänn magen och håll kroppen rak genom hela övningen.

Böj på armbågarna så att de går ut mot sidan, sänk ned kroppen tills ditt bröst nästan når golvet och pressa sedan kroppen uppåt igen men undvik att låsa ut armbågarna i toppositionen. Gör sedan fler repetitioner i en rörelse.

VAD ÄR BODYWEIGHT?

Bodyweight är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



Själva redskapet består av två band med handtag. Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i Bodyweight och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur. 

Bodyweight är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight var du vill. Bodyweight tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!